Wednesday, October 21, 2009

penyampaian cgu mai

pesat cgu mai....

kita hidup didunia pentempuran, iaitu petempuran antara nafsu dan iman. apabila kita lbhkan nafsu dari iman, kita akan membuka satu pntu pada syaitan. syaitan mempunyai 7 pintu, dan kuncinya ada pada kita. tapi aper yg kita buat.. kita selalu membenarkan syaitan melaluinya.7 pintu itu ialah:
1)mata- mata xjemu memandang, tgk benda yg allah haramkan,
2)lidah-xjemu bercakap,manusia ssh untuk kawal lidah.umar abdul aziz berkata," andai kita bnr jaga lidah kita, kita akan jaga nya ibarat kita jaga diri kita dalam ihram, tp biasanya xbegitulah.malah org yg xpandai jaga lidah nie byk melakukan dosa yg mana org ini,ckp xpernah fikir dan terus bercakap. dia nie slalunya akan berbuat dosa pada mak, ayh,abg,adk dan bila dah kawin pula dia akn buat pula pada suaminya. jadi ape yg perlu kita buat bila kita nak bercakap?? mula2 tahan diri untuk bercakap, dan tgk@cek blk kita berckp kerana allah@sbb lain. klo btl kerana allah kita xleh diam.

pintu-pintu yg lain ialah, kemaluan ,pendengaran,sentuhan,kaki, tangan yang mana sebenarnya bahagian2 inilah allah tuntut ubudiyyah padanya. klo kita xamampu jaga benda nie, kita pasti akn kalah pada nafsu dan mukjizat (al-quran) xkan berkesan pada kita. padahal allah jadikan al-quran ini hidup.. sepatutnya apabila dia(al-quran) jatuh pada hati yg mati, hati itu akan hidup semula. bila dia(al-quran) datang pada hati yg gelap, hati itu bercahaya. percayalah pada satu perkara, al-quran ini mukjizat terbesar bagi kita di akhir zaman ini, apabila dia mampu menyerap walaupun sedikit kat hati kita. dia mampu menjadi bekal sepanjang hayat.. kerana al-quranlah yg mengubah para sahabat yg sebenarnya lbh kurang mcm kita pada awalnya..@lbh teruk dari kita, kepada individu yg sgt luar biasa.. tapi ape yg org skg slh function terhadap al-quran ialah al-quran bukan hanya tempat nak dapat pahala. dan tertanya2 x... kenapa quran xfunction dalam kehidupan kita??
1)diselaputi oleh dosa
2)xfaham bila bacanya
3)hati yg lalai
4)hati yg tertutup
5)cinta pada dunia (hijab yg besar)
6)hati yg xkhusyuk ( hati yg x fokus pd kalam itu dan x fokus dlm solat)

aper yg dikatakan fokus pada kalam??
pernah x korg dpt surat dari seseorg yg korg sgt2 syg cnthnya, mak,ayah, adk, abg @kekasih?? mcmmana korg baca surat tue?? mestilah baca word by word ... dan diikuti dengan emosi dan aper jer yg diperkatakan anda akn obey aper yg dia tulis dlm surat tue... tp andailah org yg bagi tue xder paper erti dlm hidup anda (ada @xder dia sama jer ), mcmmana perasaan anda timer surat dari org tue?? mesti biasa2 kan .. mcm xder erti pun. jadi ... blk pada persoalan asalnya..mcm kita baca quran??
mcm dari seseorg yg kita sgt2 syg atau sebaliknya?? klo allah ini btl2 bererti bagi kita pasti kita membacanya seperti surat org yg kita syg jika tidak sebenarnya allah tidak ada erti bg kita. dan sebenarnya... bila kita mengucapkan allahhuakbar, ada akbar yg lbh besar disamping kita.

ahmad qutb;
how much ALLAH means to us??
relationship............>>LOVE
............>>FEAR
............>>HOPE
bila 3 benda nie kita bagi kat org lain selain allah dia dah jadi syirik lillah. sebab perkara ini bknlah perkara yg kecil. bila solat khusyuk pasti solat ini akan menimbulkan 3 perkara ini klo x kira solat nie xfunction.

allah juga berfirman dalam al-quran : org yg bertilawah ialah org yg membacakan kitab dengan semestinya.

tilawah bermaksud, menghampiri, membaca,faham semua mesti terlibat, dari segi perasaaan, akal tubuh bdn... mesti sama2 hadir ketika kita membacanya.

dalam satu hadith sohih mengatakan, akn datang masanya org2 baca quran xlbh dari halqum.
hadith di atas bermaksud.. org nie x baca dengan bertilawah seperti yg disebutkan di atas bkn dengan tilawah yg kita fhm. jadi marilah kita sama2 cek.. adakah kita diantara org yg diperkatakan oleh hadith tersebut?? yang mana hati kita xmampu beri respons pd kalam allah.
cek hati kita adakah dia sakit??
ciri2 hati yg skt...dia mls beribadat, bila beribadat xrasa, hati yg xder perasaan lgsg pd penciptanya. padahal function of heart is to communicate to allah, tp dia break down.
jd...bukalah hati anda walaupun seketika, pasti ia cukup untuk seluruh kehidupan anda. dan pastikan kita tidak mengagungkan yg lain lbh dari allah atau meletakkan allah sama darjat dengan manusia biasa. dan pastikan anda mampu menjawab pertanyaan malaikat di kubur kelak mengenai allah, rasullullah dan al-quran.
jadi aper yg perlu kita buat ialah mewajibkan diri duk dlm tarbiyyah. sebab trbyhlah yg mampu menyucikan jiwa dan menjaga diri kita. kerana jika sesiapa yg xmenyucikan jiwanya.. haram baginya syurga.
aper yg menyucikan diri kita ialah quran dan aper yg allah syariatkan.

dlm pesanan terakhir nabi mengatakan, sampaikanlah ilmu yg kamu tau,kepada org yg tidak hadir. mungkin org yg tidak hadir lbh fhm dari org yg hadir.




No comments:

Post a Comment