Wednesday, October 21, 2009

penyampai asmaa'

tanda2 hati yg sihat...
1)hijrah dari dunia ke akhirat- yang mana klo saya fhm jika selama nie kita wat sesuatu sebab nak kejar kedunia.. switch diri kita untuk kejar akhirat.
2)mendorong kembali pd allah- tingkatkan amalan.
3)xberhenti berzikir pd allah- berzikir nie maksudnya kita kena slalu kita ingat kat allah. allah suruhkita tgk ciptaannya.. xyah tgk benda lain, ckp dgn tgk diri sendiri. nikmat terkecil yg allah anugerahkan kat kita ialah bernafas jadi kita tgk struktur penafasan yg allah cipta, ini baru nikmat terkecil, klo terbesar apatah lagi.
4)merasai sakit ketika lalai-bila kita lalai kita selalu wat bnda yg sia2 jd kita kena rasa rugi, rasa xsonok.
5)lupa dunia ketika solat- nie memang kena gerenti khusyuk..
6)merasai nikmat ketika ibadah.
7)mempunyai matlamat yg tunggal- bercita2 bila kat akhirat nnt kita nak lihat wajah allah & dan nak duduk dgn rasullah.
8)menghargai masa- pnh x kita fikir, rasullah tue.. dia jd suami jadi hamba allah,khalifah, jadi atuk, jd ayah, jd suami, jadi jiran jd sebahagian dari masyarakat.. tp dia sentiasa ada masa untuk semua... tp kita??erm...
9) berusaha untuk membetulkan kesalahan-pnh ada ulama' dr palestin dtg ktd.. dia kata nak istiqamah dlm tarbiyyah nie, kita kena mujahadah lwn maksiat yg kita lakukan, kita xmungkin maksum.. tp apa yg perlu kita wat ialah, cuba elak dari lakukan maksiat(kesalahan) dan tingkatkan amal.
kesimpulanya..kita mumpunyai matlamat yg tunggal ialah ingin kembali kepada allah dlm kdaan hati yg sejahtera dan yg mana seluruh kehidupan kita kena arahkan semata2 kerana allah.

diantara pesanan terakhir nabi ialah, hendaklah org yg hadir ( dlm majlis ilmu) memberitahu aper yg dia tahu kepada org yg tidak hadir. mgkin org yg tidak hadir itu lbh faham dari org hadir.

No comments:

Post a Comment