Tuesday, October 20, 2009

hikmah sebalik musibah

em.. jom kita sama2 renung kisah ini..
ada seorg raja yang keluar memburu dgn penasihatnya...allah nak izin masa memburu jari keliking raja tersebut cedera.. bila raja tue jumpa doktor.. doktor tue kata,"erm, nampaknya xleh wat paper dah kecuali potong jer jari tersebut, raja pun berasa sgt.. sedih lantas memberitahu kpd penasihatnya..aper yg doktor tue ckp.. penasihat tue cuba bagi respon, dengan berkata: itu lebih baik dari tuanku hilang kesemua jari. bila mendengar kata2 dari penasihatnya itu, raja tersebut murka, lantas memenjarakan penasihatnya.... jadi raja tue lantik penasihat baru..

pada suatu hari,raja tue keluar memburu dengan penasihat barunya, tiba2...ntah mcmmn, depa ditangkap oleh sekumpulan org asli.. org asli yg tgkp depa nie, adalah org asli yg mengorbankan manusia sebagai penyembahan kepada tuhan mereka... mula-mulanya penasihat tersebut jadi korban, kemudian sampailah waktu raja tue pulak untuk dikorbankan....sebelum depa korban depa cek bdn raja tersebut,bila depa cek2 bdn raja tue.. tengok2 raja tue xleh jadi bhn korban.. korg ingat pasal aper??

mestilah sebab raja tue dikira cacat, sebab tidak memiliki satu jari, jadi x cukup syarat sebagai bahan korban...maka raja itu dilepaskan.

bila raja tue pulang ke istana, apa perkara yang dilakukan ialah melepaskan penasihatnya, kemudian dia cerita aper yg terjadi.. dan kemudiannya penasihatnya berterima kasih kepada raja tersebut sebab memenjarakanya..andai katalah dia x dipenjarakan nescaya dia dah mati..

apa hikmah yg allah letak ialah.. allah bagi suatu cubaan yg mereka rasa buruk pada mulanya kemudian, cubaan bertukar menjadi suatu yg sgt baik.
hikmah dari jarinya yang hilang, diganti dengan sesuatu yang sgt bernilai iaitu nyawanya, dan begitu juga bagi penasihatnya.. walaupun dia agak merana dipenjarakan tp dengan sebab itu jugalah dia masih hidup.

banyak benda yang kita xsangka dalam kehidupan kita nie... kdg2 aper yg kita nak x jadi.. tp kita selalu xterfikir.. yg allah nak bg yg lebih baik dari aper yg kita sangka. allah turunkan hujan panas kat kita,rupa2nya lpstue allah nak bg kita pelangi yang cantik.

sebagai motivasi diri saya sendiri jika nak tau dimana kamu d cc allah, maka lihatlah dimana allah d cc kamu, dan allah sgt sygkan hambanya dan xmungkin bg allah menzalimi hambanya.. jika x, x mungkin allah hantar nabi muhammad kat kita dan jadikan islam sebagai rahmat.

No comments:

Post a Comment